"HOĆU SAM, HOĆU SAM!"

 pripremila pedagoginja Branka Biketa Caktaš, prof.

  • od samog početka dijete se bori za neovisnost
  • u postizanju samostalnosti najbolje pomaže pokazivanje vještina
  • nije dobro previše pomagati djetetu ili da zbog žurbe odrasla osoba sama obavi ono što dijete može vježbati
  • sve vještine i radne navike dijete UČI!
  • djeca uče aktivno sudjelujući – tako da su djelatno uključena, pokušavajući nešto učiniti sama
  • sva djeca uče vlastitim ritmom i brzinom
    – ne treba tjerati dijete da uči nešto protiv svoje volje
    – bolje je da mu se neka zamisao izloži te da se predlaže s vremena na vrijeme dok dijete ne pokaže interes
    – ključno je da početna aktivnost bude jednostavna tako da se osjeća uspješno od samog početka
  • potrebno je vještinu djetetu pokazati i onda biti STRPLJIV
  • ponekad je to vremensko opterećenje
  • ALI svaka vještina se razvija vježbom
  • u djeteta postoji potreba da se stvari stalno ponavljaju, a to izgrađuje automatske uzorke (npr. pranje zubi ujutro ili stavljanje ruke na usta kad kišemo)

POTREBNO JE:

  • ohrabrivati i poticati dijete
  • dati mu vremena i priliku za vježbanje
  • ukazivati mu na ono pozitivno
  • verbalno i neverbalno
  • izraziti zadovoljstvo
  • razvijati naviku da se svaka aktivnost dovrši i prekontrolira (npr. pogledati se u ogledalo nakon odijevanja)
  • ohrabrujete dijete kod neuspjeha 
    pohvalite i mali pomak
  • budite dosljedni

04* ljutnja zbog sporosti ili grdnja zbog nespretnosti dovode do gašenja interesa za vježbu i bezvoljnosti  

  • malo dijete želi raditi sve što i njegovi roditelji – oni su mu UZOR
  • imajmo na umu da nas djeca pozorno promatraju i OPONAŠAJU
  • svakodnevne aktivnosti treba vježbati SVAKODNEVNO
  • te vježbe razvijaju motoričke sposobnosti i koordinaciju
  • razvijaju se društvene vještine i usvajaju društvene norme (npr. neprikladno je doći u vrtić u pidžami)
  • pri vježbanju svakodnevnih vještina nije preporučljivo djecu nagrađivati darovima
  • niti kazna nije primjerena jer u djeteta stvara strah od pogreške za koju će biti kažnjeno. Svako vježbanje na početku ima puno grešaka koje se vježbom smanjuju

JUST DO IT

govoriti učimo govoreći
hodati učimo hodajući
igrati golf učimo "golfirajući se"


NAJBOLJE UČIMO ČINEĆI! 

 Pink_Panther


MOJE DIJETE MI POMAŽE!

  • dijete sprema svoj krevet 
    poigrajte se s djetetom! Uzmite poplun svaki za svoj kraj i stvarajte valove. Kad se valovi smire – krevet je složen!
  • spremanje odjeće 
    ako je moguće označite ladice, police i ormare sličicama stvari koje se tamo nalaze 
    dajte djeci da sama sortiraju svoje stvari
  • spremanje igračaka 
    pravilo: Uvijek pospremi za sobom! nabavite mu kutije različitih veličina i neka svoje igračke samo sortira
  • dijete može počistiti 
    dajte mu malu metlu ili krpu da očisti pod kad vi čistite ili ako ste nešto zajednički zaprljali
  • dijete se može služiti nekim kućanskim aparatima
    djetetu možete pokazati način služenja TV-om, videom ili kazetofonom
  • dijete se može javiti na telefon 
    kroz igru ga poučite o pristojnom javljanju na telefon
  • dijete može brisati prašinu 
    dajte mu krpu za prašinu i uputite ga da je bitno da se svaka stvar vrati na svoje mjesto
  • dijete može zajedno s vama pripremati hranu i kuhati
    prati posuđe, čistiti kuhinju, postaviti stol
    sve te aktivnosti djeluju odgojno
    kuhanje je radni uvod u fiziku i matematiku jer dijete uči o težinama i mjerama, promjeni smjesa i sl.
  • dijete može voditi osobnu higijenu 
    umivanje i pranje zubi, pranje ruku (pa čak i kupanje) zahtjevaju stalno poticanje i vašu nenametljivu kontrolu