pripremila Branka Biketa Caktaš, prof.

U današnje doba u kojem su ljudi naučili i otkrili mnoge načine kako ovladati prirodom, kako je ukrotiti, iskoristiti, zabetonirati, istodobno je sve više onih koji je poštuju i strahuju za nju. Mnogi su pokreti i organizacije svoje djelovanje usmjerili na očuvanje našeg prirodnog okoliša. Oni su pokrenuli i obilježavanje Dana planete Zemlje – 22. travnja. U našem kraju slavi se Sveti Juraj 23. travnja koji je usko vezan za očuvanje i poštivanje prirode.


EKOLOGIJA

01

  • Svako dijete i svaki čovjek samim svojim postojanjem ima pravo na čist i zdrav okoliš koji mu omogućuje skladan rast i razvoj.
  • Djeci je ovo temeljno pravo zagarantirano u Konvenciji o pravima djeteta.
  • U posljednjih dva desetljeća puno se govori o nužnosti zaštite okoliša. Time se bavi znanost ekologija.
  • riječ ekologija dolazi od grčke riječi oikos što znači kuća. Upravo to želimo postići u DV Ciciban da djeca shvate Zemlju kao svoju kuću o kojoj se trebaju brinuti
  • Iz tog razloga važan nam je ODGOJ ZA OKOLIŠ, odnosno EKOLOŠKI ODGOJ
  • odgojem i obrazovanjem u vrtiću nastojimo razviti dječju osjetljivost na opasnosti koje prijete našem okolišu

KAKO DJECA RAZVIJAJU EKOLOŠKU SVIJEST

  • djetetova ekološka svijest razvijena je onoliko koliko je u odraslih osoba koje ga okružuju jer ono uči po modelu, tj. ako vidi odrasloga kako poštuje prirodu i ono će se željeti tako ponašati.
  • Jedan pedagog je rekao da dijete često neće poslušati, ali nipošto neće propustiti priliku da imitira odraslu osobu.08
  • malo dijete već u prvim godinama života pokazuje interes za istraživanje svijeta. Svoju okolinu ono istražuje promatranjem i svim ostalim osjetilima – sluhom, njuhom, dodirom i okusom
  • kako dijete postaje zrelije to njegove istraživačke aktivnosti postaju složenije dijete se interesira za svojstva vode, zraka, tla, želi i može sudjelovati u različitim aktivnostima i u vrtiću i u obitelji koje potpomažu razvoj ekološkog pristupa životu
  • ono što je najvažnije za razvoj ekološke svijesti jest LJUBAV PREMA PRIRODI. U DV Ciciban prihvatili smo sugestije UNESCO-a koje govore o tome da djeca moraju doći u neposredan i osoban dodir s ljepotom i raznolikošću prirode te da je ljubav prema prirodi ono što će od djece učiniti odgovorne građane
  • u DV Ciciban znamo da djeca uče zahvaćajući svijet u cjelini, da svoja znanja ne segmentiraju, trudimo se u što više aktivnosti dodati ekoloških sadržaja
  • zbog toga često radimo tzv. projekte na kojima djeca zahvaćaju neki problem u mnogo segmenata. Rad na projektima uključuje roditelje koji se rado odazivaju na sudjelovanje. Tako smo imali projekt PTICE, SVEMIR, ŠUMA, MOJ GRAD, PČELE, KUKCI, JEŽ, BILJE, ZDRAVA HRANA, DINOSAURI… na svim ovim projektima radilo se i na razvoju ekološke svijesti u djece.
  • U DV Ciciban još uvijek traje projekt ŠUMA. U sklopu tog projekta djeca su napisala pismo šumaru u kojem su mu postavljala različita pitanja, a on im je odgovorio, posjetio nas je lovac koji je pričao o brizi za životinje zimi, djeca su se likovno i glazbeno izražavala, uz pomoć svojih teta izradili su malu šumu, naučili smo od čega se radi papir, razmišljali su o problemima npr. kako bi svijet izgledao bez šuma, kako se mi možemo brinuti o biljkama i životinjama iz šume i sl.? naime, dijete je budući građanin koji se sprema za sudjelovanje u zaštiti svoga okoliša

NEKE AKTIVNOSTI U VRTIĆU 
I OBITELJI KOJI PRIDONOSE
RAZVOJU EKOLOŠKE SVIJESTI
PREDŠKOLSKE DJECE  

  • igre u prirodi i okolišu: u šumi, na livadama, na oblama, u parkovima, penjanje po stablima, i sl., za dijete je vrlo važan boravak na svježem zraku
  • rekreacija u prirodi: na dijete vrlo povoljno utječu obiteljski odlasci u prirodu kada ono vidi da njegova obitelj voli prirodu i da u njoj uživa tako da je ne zagađuje,
  • vožnja biciklom, šetnja šumom, izleti u prirodu s vrtićem i sl.
  • uključivanje u radne obveze: briga oko biljaka (vrt, cvjetnjak, voćnjak), briga oko životinja – kućnih ljubimaca (pas, mačka, i sl.), pospremanje igračaka
  • estetski doživljaj prirode/okoliša: u tome može doprinjeti uzgajanje cvjeća, aranžiranje svijeća, izrađivanje umjetničkih tvorevina od prirodnih materijala – pr. od kore drveta, lišća, prešanog cvijeća i sl.. Osim toga, u likovnom izražavanju u DV Ciciban koristimo praznu ambalažu i otpadne materijale za likovno izražavanje djece (npr. kutije, čašice od jogurta, stari papir,…)
  • eko igre: svrstavanje otpada – to je odmah i matematička igra jer se djeca uče razvrstavanju po različitim kriterijima (pr. stari papir, plastična ambalaža i sl.).
  • vođene fantazije: Maštoviti put oko svijeta – djeca se opuštaju i slušaju voditelja, zamišljaju krajolike…
  • Na jednom roditeljskom sastanku, roditelji su od čepova izradili dvije igre: slovnu tombolu i memory. U unutrašnjost čepova pisali smo velika tiskana slova, a djeca vole igre koje su izradili njihovi roditelji i tete.
  • razvijamo svijest o potrebi čuvanja hrane: razgovorima uz objed, pr. uz pitanje "za što sve mogu služiti mrvice od kruha?"
  • aktivnosti čišćenja svog prostora: čišćenje naše ulice i dvorišta
  • dramatizacija: koristimo se dramskim igrama da djeca ispobaju kako se treba odnositi prema smeću, biljkama, pticama i sl. Djeca i sama izrađuju lutke za svoje predstave
  • razgovori: kakva je Zemlja kad se ljuti, kad je sretna, kad je žalosna, kako možemo zaštiti Zemlju,
  • da bi dijete usvojilo neka znanja, umijeća i navike, u DV Ciciban često ih vodimo na izlete koji su vezani uz shvaćanje i razumijevanje okoliša (zoo vrt, spremamo se na izložbu kukaca u Varaždinu i sl)
  • ekološki odgoj u DV Ciciban je važan jer želimo naučiti djecu nekim umjećima i ponašanjima koja će pomoći Zemlji da ostane lijepa, čista i slobodna

PREPORUKE ZA ČITANJE 
PRIČA i SLIKOVNICA

  • NEVENKA VIDEK i PIKA VONČINA: "PISMO IZ ZELENGRADA"
  • VIDEK: "MODRA UVALA" "RIJEČ JE O OTPACIMA" (grupa autora, Split)
  • SILVERSTEIN: "DRVO IMA SRCE" BULJAN: "SVOJEGLAVI POTOČIĆ"
  • SIJERKOVIĆ:"MALA METEOROLOŠKA POČETNICA"

DJECA IZ DV CICIBAN 10IZJAVLJUJU:

  • Patrick, 6.g.: Šuma se ne smije paliti i ne smiju se ubijati životinje!
  • Laura, 6, 11: Ne smije se zagađivati voda i ne smiju se sjeći drva.
  • Franka, 7.g: Ne smijemo imati neke sprejeve koji zagađuju zrak! I nije dobro bacati šibice!
  • Hana, 4,8: Zemlju ćemo čuvati s djecom! Smeće ide u kantu, cvijeće ostavi da raste!
  • Iva, 2, 9: I ja svoje cvijeće čuvam!

 

 


LEGENDA O SVETOM JURJU

Legenda govori da je nekoć postojao mladi i plemeniti vitez Juraj. Jako je volio pomagati ljudima, a posebno je volio životinje. Juraju je bila draga sva priroda i cvijeće, i drveće, i male, i velike životinje. Često je jahao na svom konju diveći se čarima šuma, polja, potočića i svega što ga je okruživalo.

Jednoga dana Juraj je čuo da je u nevolji neka daleka zemlja. Zemlju je napao veliki zmaj koji je uništavao sve što su stanovnici te zemlje radili – trgao im je cvijeće, gazio sa svojim velikim stopama po pšenici, tjerao im je životinje i jako su ga se bojali. Ono što ih je najviše uplašilo bilo je to što im je oteo princezu koju su jako voljeli.

Juraj im je odlučio pomoći. Otputovao je na svom konju do te zemlje i pronašao strašnog zmaja. Prvo ga je lijepo zamolio da ne uništava ono što su drugi ljudi stvorili zajedno s prirodom, ali zmaj ga nije želio slušati nego je još i vatru rigao na njega. Kad je Juraj vidio da je život mlade princeze u opasnosti, snažno se nabacio kopljem na zmaja i ranio ga tako da je ovaj netragom nestao iz zemlje koja je ponovno postala sretna.

Ljudi su jako voljeli Jurja koji je postao junak.